Monday, 9 November 2015

Resepi Laksa Johor Senangje

Laksa Johor ni memang idaman hati saya. Teringat masa baru pandai nak cuba2 belajar masak..laksa johor ni la pilihan hati. Tapi time tu rasanye cuma jadi kuah lemak je kut. 23 tahun yg lalu punya cerita.  ^_^

 Masa berlalu...dah pandai sikit..bila baca bahan2nye memang terasa semput dek banyaknye ingredients yang diperlukan. Terbantut semangat. :p

Tapi dek tak tahan godaan laksa johor dari #kakaklaksa kat pesbuk..haigh tokle blah ni..kena usaha sampai berjaya...

gigih mokcik mengoogle, membaca, membanding, mengshortlist, menyaring, membayangkan..and lastly mencuba memasak. Fuhhhh. Hasilnye..

tadaaaaa!!!

Ni rasanye pinggan yang ke4 laksa johor yg berjaya diBedal.

Spagetti yg dipintal ciri hidangan ikut cara johor katanye. ^_^

accessori yang ada pada hari kejadian. Menurut pengkritik cara hirisan bawang tu salah. Ok noted.

kuah laksa johor yang diperkaya dengan isi ikan, santan dan 11 rempah rahsia...acehhhcehhceh


jom cek resepi

1kg ikan sardin ( rebus- perisikan(boneless)-blend)
1 bj bawang besar*
7 ulas bawang putih *
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
10 tangkai cili kering*
2 btg serai dititik
2-3 keping asam keping
1 kotak santan kara (200ml)
3sdb Kerisek (opsyen)
3 sdb serbuk kari
bunga kantan
daun kesum

Cara2
1. Rebus ikan dan perisikannye. ( blend tulang guna air rebusan dan tapis. Blend isi ikan buh tepi. Lbh air rebus ikan jgn buang nanti nak buat kuah laksa)
2. Blend bahan2 bertanda *
3. Panaskan minyak..tumis serai dan bahan blend* ..masukan rempah kari..biar hingga naik minyak.
4. Masukan air rebusan ikan, pati tulang ikan blend tadi dan isi ikan blend dan biar hingga mendidih.
5. Kemudian masukan santan dan asam keping. Slow kan api. Perasakan garam dan gula.
6. Masukan bunga kantan belah dua dan daun kesum serta kerisik (kerisik ni opsyen. Saya tak letak sebab dah suka kuah tanpa kerisik).
biar beberapa minit. siap.

Hidangkan laksa dengan spageti, bunga kantan hiris halus, bawang, timun dan daun kesum. Saya tak letak tauge.  ^_^

memang sedap sangat!

bon apetit!


Selamat Hari Ibu

Selamat hari ibu buat semua ibu2 walau dimana saja berada. Nikmati indahnya hari2 sebagai ibu. Hari ibu, semua orang boleh bergembira. Wala...