Sunday, 21 August 2016

Resepi Kari Kerisik Daging

Assalamualaikum

Salam siaran ^_^.. cerita kali ni nak share resepi pra aidil adha. Hihihi. Daging masak kari kerisik dan juga ketupat noxxa. Janji... resepi ni memang mudah dan senang je ..yet delicious.. :p...hahaga bajettt..tapi memang kompom sedap

Layan gambar dulu ^_^
Memang sedap..ketupat yang lembut dan kari kerisik daging empuk yang lazat


Hidangan ini dah masuk senarai untuk menu aidiladha nanti. Simple dan pasti sedapnye. 


Model sedang beraksi ..yummy


periuk noxxa yang sangat berjasa dan berbaloi-baloi. Theheheh amboi comotnye..tak dan nak grooming dia dah snap pic.


okey. Meh cek senarai bahan2 untuk masak daging Kari Kerisik. Untuk portion kali ini saya masak 1/3 dari sekilo daging

daging potong dadu
bawang besar 1 biji
bawang putih 3 ulas
halia 1 inci
rempah kari babas 1 senduk nasi (membukit)
kerisik 4 sudu makan
buah pelaga 3 biji
kayu manis 1 batang
bunga lawang 2 kuntum
garam dan perasa.

cara masak senangje. 
1. Mayang bawang putih dan merah ketepikan..parut halia menjadi pes.
2. Panaskan minyak dalam kuali..(dlm senarai bahan2 tak ada pun sebut minyak..thehehe..yang ni asas kut pada saya..macam kalau kita nak masak confirm mesti.ada gas kan..:p)..minyak dah panas masukan rempah tumis (pelaga. Kayu manis. Bunga lawang) kacau seketika dan masukan bawang merah dan bawang putih serta halia. Kacau sehingga agak layu dan kekuningan. 
3. Kemudian masukan daging dan gaul sebati..setelah air daging keluar dan agak kering..masukan rempah kari gaul rata bersama daging dan masukan kentang jika suka..kemudian masukan air sehingga tengelam daging..kacau dan tutup biar daging empuk dan masak.
4. Setelah daging empuk masukan kerisik gaul rata..perasakan masin manis dan lemaknye ikut selera..setelah kuah pekat cantik ikut selera..matikan api. Siap.

Hidang bersama ketupat nasi/ nasi impit.

ketupat segera noxxa

bahan2 
beras
plastik
sealer

cara2
masukan beras kedalam pelastik dengan kuantiti ukuran 1/3 plastik. Seal (nak stapler pun bulih..nak bakar papaki.lilin pun bulih..yg ada impulse sealer tu lg mudah kerja :p) . Masukan ketupat ke dalam periuk noxxa dan isi air menengelami ketupat yang hendak direbus.
tutup periuk. Dan set HP selama 30 minit. 
Ketupat jadi dengan cantik dan lembut.

selamat mencuba.

*************************************

salam shaklee.
yang jaga badan tu kalau risau 'gemms' lps makan ketupat dgn kari daging ni bulih la ambil lecithin dan juga omega...boleh bakar balik lelemak2 tu dan juga halang kolestrol membiak.


Saturday, 20 August 2016

Senangje Nak Kurus?

Assalamualaikum..

Salam siaran semua ^_^

Beberapa hari ni topik berlegar setiap kali berbicara ialah..kurus..bila nak kurus..aku makan tak kurus..makan makan pastu cakap nak kurus..wakakakakakaka...aduhai

Eh pernah dengar tak pasal masakan berasaskan tempe..nama dia tempe bacem...sedap weh..

Meh saya kongsikan cara buat dia. Senangje caranye. Cuma kerja 2 kali masak je la. Merebus dan menggoreng...okey jom cek resepi yang senangje nih ^_^.


Tempe Bacem

Bahan2
3 keping tempe
2 sdm ketumbar biji*
1 sdm Jintan kasar*
1 kpg Asam keping
Garam
gula


cara2
pertamanye potong tempe ketepikan. Kemudian kisar bahan bertanda * dan masukan kedalam periuk. Masukkan juga tempe yang dipotong tadi bersama asam keping dan curah air sehingga tengelam tempe. Kemudian perasakan garam dan gula. Tenggek diatas dapur dan biar tempe direbus sehingga air kering. Selepas kering keluarkan tempe. Panas kan kuali si minyak dan kemudian goreng pula tempe yang telah direbus bersama rempah tadi. Siap.


inilah rupa tempe yang telah direbus sehingga kering air.
Yang kemudiannye digoreng pula sehingga kekuningan dan wangi.

Tempe Bacem sedap dimakan begitu sahaja atau bersama2 nasi dan lauk pauk lainnye. 



************************************
shaklee bulan ogos 2016 promosi ostematrik buy 6 free 1.
antara kebaikan ostematrik..menguatkan tulang dan gigi...melancarkan perkumuhan..bagus untuk wanita mengandung..dan banyak lagi.

Saturday, 6 August 2016

Vivix Untuk Kesihatan Optimum!

Assalamualaikum..
apa khabar semua.. harini nak berkongsi kebaikan vivix shaklee..ambil satu sudu sehari dapatkan kesihatan yang mengalakkan. ^_^ 
Saya meman suka sangat sirap vivix ni..rasa masam2 kelat..emmmm sedapp
Sesudu sehari :)



Friday, 5 August 2016

Rendang Daging Senangje

Assalamualaikum..Salam Merdeka..Salam Dzulkaedah..

Kali ni nak share resepi rendang daging mudah dan senangje. Rendang daging ni saya buat sempena nak berpotluck dengan member mengaji. Kalau cerita pasal rendang ni memang macam2 versi dan resepi pun pelbagai.

Macam resepi rendang saya ni pun main campak2 dan depend on bahan2 yang ada di dapur aje. Main ingat2 je apa yang patut diletak dan harus ada untuk jadikan ia sekuali rendang..hihihi..alhamdulilah sedap pulak ^_^.

Tetiba ada pulak yang whatsApp bertanyakan resepi lepas pada berpotluck tempohari...jadi ada baiknye saya abadikan disini resepi dan sukatan rendang daging senangje tu untuk ingatan sendiri dah boleh digunapakai pada yang sudi. ^_^.

Jom cek resepinye.

Daging sekilo
Bawang Merah Besar 2 biji*
Bawang Putih 7 ulas*
Cili Besar 3 biji*
Halia 1 inci*
Lengkuas 1 cm besar syiling 50sen*
Serai 2 batang*
Jintan Kasar 1 sudu mkn*
Ketumbar 3 sudu mkn*
Rempah 3 sekawan..(pelaga, kayu manis dan bunga lawang)
Santan 100ml (saya guna jenama kara)
Gula Kabung (saya guna yg kecil 1 inc)
Kerisik 2 senduk nasi
Kicap masin sedikit untuk warna gelap rendang
Daun limau purut 7 helai mayang halus
Garam dan perasa secukup rasa

Itulah bahan2 dia yang saya guna pakai untuk rendang daging yang dilawankan dengan pulut kuning untuk potluck raya geng mengaji. ^_^.

Cara masaknya pun senang je..
1. Daging potong/hiris kecil..bite size
2. Blender semua sekali bahan bertanda star*
3. Panaskan kuali dan lebur bahan blender dan daging gaul rata...biar air daging tersejat dan kering
4. Selepas tu baru saya tambah minyak sedikit dah masukan rempah 3 sekawan...gaul mesra dan masukan santan, gula kabung, sedikit garam dan sedikit air paras daging tengelam semula..dan terus memasak hingga daging empuk dan air kuah agak kering
5. Lastly masukan kerisik dah kicap gaul rata...perasakan masin manisnye... biar kering dan daging empuk..
6. Lastly yang kedua,, masukan daun limau purut yang dimayang halus..dan taraaaa siap rendang daging senangje.. versi saya..^_^

P/s : petua nak bagi daging lembut ..biar air daging keluar dan kering baru tambah air....kalau tak ada periuk mahal pun boleh dpt daging lembut dan sedap...ni kakak ipar saya kak kirah yang remind..b4 this dah manja pakai noxxa :p)

Rendang Daging Senangje


rendang on the making






*********************************************************

Salam shaklee....ahahah iyaa saya masih setia dengan shaklee. Bulan ogos ni ada promo ostermatrik..kalsium yang sangat oshem untuk tubuh badan...saya dan ostermatrik memang bff... ia support tulang saya yang pernah patah ni dan juga gigi yang tiada galang ganti ni...psstttt klu mkn oster sembelit pun boleh lawas..theehtehee ok



ostematrik buy 6 free 1
(nak test boleh wasap akk belog ek ^_^)

Monday, 1 August 2016

Salam Syawal 1437H

Assalamualaikum..

Apa khabar pembaca dan pengunjung blog.
Belum terlambat untuk saya mengucapkan salam syawal 1437h..hakikatnye syawal pun dah berlalu. ^_^...selamat hari raya maaf zahir batin...minal aidil walfaizin..

Salam zdulkaedah pulak ^_^

Trowback syawal 1437h


semuanye kawan2 dari zaman sekolah rendah...semoga silaturahim ini berpanjangan.




Kek Minyak Mudah dengan Noxxa

Tengok 'hantaran' kek minyak by mamamia2 kat pesbuk nampak sedap sangat. Teruja nak cuba juga. Maka dengan gigih semalam buat juga ...