Saturday, 22 November 2014

Kesilapan Teknik Menyira

Assalamualaikum wbt...

(Lamanye saya cuti berblog. Si comel tak sihat..gundah gulana nak mengatur bicara..acehcehceh alasan.)

Kali ni saya nak kongsikan cerita tentang kesalahan teknik menyira. Dengan harapan sekiranya ada pakar2 produk sira yang terjenguk blog senangje ni memberikan seperengan dua komen membina..

Alkisahnye saya memang tak pakar bab2 menyira ni..samada sira pedas atau sira gula..kebiasaannye fail dan hanya 1 2 3 4 5 atau kadang2 saja cantik kejadiannye...seperti pic bawah ni...

image

Untuk sira pedas..adakalanye hasil siraan saya akan menjadi lemau...kenapa ye?...hasil survey mengatakan sambal kurang masak/kering atau terlebih bahan iaitu bawang merah yang agak banyak...emmm oo...apa kata pakar agaknye ye...( doa2 ada pakar sira membaca tulisan ni..:D

Untuk kesekiankalinye...saya masih tak putus asa untuk terus cuba menyira..tempe sira pedas lagi!!...oh ye! mi siput a.k.a mi sanggul pun sedap juga tapi stok tak ada di ghumah..

Kali ini saya masak sambal dengan kaedah 'bubuh' asam keping dan juga tumis terlebih dahulu bawang putih yang ditumbuk asing...setelah itu barulah masukan cili kering kisar...saya tumis seperti biasa sehingga naik minyak ..kemudian saya perasakan garam dan gula...oleh kerana ia adalah untuk menyira, maka saya tambahkah gula dalam kuantiti yang banyak seperti kebiasaan resepi sira...tapiiiiii...kenapa sambal sira tu jadi seperti gula tarik bergumpal pulak. ???? Okey yang ni haraplah ada pakar tolong jawapkan..(saya akan cuba mencari-cari sebab2 asbab apakah jadi begitu dengan pakar2 di dunia realiti jugak... musykil batu ni!)

Pic bawah ni hasil sambal sira saya yg menjadi gula tarik..:pp

image

Walaupun sambal sira saya menjadik gula tarik..tapi sedap pulak di makan begitu saja...dah macam rasa asam jawa dalam balang kecik comel yang biasa dapat souvenir dari pantai timur tuh..kikiki..



image

Oleh kerana sambal yang tidak menjadik..maka duduk diam2 dahululah ye tempe, kacang dan ikan bilis dalam telap.  Dah ada stok cili kering karang chef operasi lagi ye..  Chef???????ceh


P/s: Psssttt .....sapa ada resepi sira pedas stail zaman dahulu kala yang sedap tu cer mai komen. Boleh ke macam ni? ..:D;D

1 comment:

  1. Okay sy dah tahu dimana silapnye teknik tesebut

    ReplyDelete

Selamat Hari Ibu

Selamat hari ibu buat semua ibu2 walau dimana saja berada. Nikmati indahnya hari2 sebagai ibu. Hari ibu, semua orang boleh bergembira. Wala...