Thursday, 1 October 2015

Sup Tulang Mudah Dan Senangje

Salam satu Oktober. ^_^

Entri kali ini, saya nak kongsikan resepi ringkas dan senangje sup tulang. Musim2 lepas raya haji ni, memang sup tulang la paling top duduk list atas dalam menu. Botol ker betul...kikiki

Sup tulang saya takde perencah istimewa pun...tapi inshaAllah sedapnye semangkuk kecik ikea tu tak cukup sorang ....huhuhu..lebih2 lagi dengan adanya bik noja (noxxa periuk tekanan ^_^)

Moh kita terus cekedaut bahan2 sup tulang mudah senangje
(Sukatan ni untuk satu periuk sedang ikea 2 telinga) ^_^

Tulang dengan sedikit daging sudah tentu. (Saya dpt tulang rusuk korban syukur alhamdulillah)
1 labu besar bawang merah dimayang
5 ulas bawang putih diketuk
1 inci halia dimayang
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 biji buah pelaga
Daun sup untuk tabur
Garam gula perasa sesedap rasa hati
Air secukupnye untuk kuah sup....sup katanye tentulah ada air kennnn...(-+2ltr stgh)

Caranye panaskan periuk noxxa seting stirfry..tumis bahan2 rempah...dah naik bau..masukan daging dan tulang2 gaul rata...masukan air "agak- agak" je sampai tengelam tulang atau ikut suka nak banyak mana hirup kuah nanti..^_^.. off mode stirfry..tudungkan periuk.
Tukar bik noja kepada mode high pressure (hp)..tekan hp sebanyak 40x=40min...biarkan sampai bebunyi ( bolehlah buat kija lain dulu)
Dah abis minit..release wap...perasakan sup tulang secukup rasa taburkan daun sup tadaaaa bon apetite!

sup tulang kawannye sambal kicap.meletup pop pop!!!
(lps makan ni telan la lecithin ke omega ke..kolesterol cik!..saya juai shaklee katanye..peace yoo)

No comments:

Post a Comment

Selamat Hari Ibu

Selamat hari ibu buat semua ibu2 walau dimana saja berada. Nikmati indahnya hari2 sebagai ibu. Hari ibu, semua orang boleh bergembira. Wala...