Thursday, 3 April 2014

Enak Kuih Tradisi #karas#

Bismilah...

Ramai juga peminat kuih tradisional ni kan..
Kuih karas...faberet ker?.. dulu tak la.. sekarang harus..
Resepi karas sangat simple..yang megurangkan ke'simple'lannye waktu mengadun bagi menentukan tahap kelikatan bater adunannya..kena pandai2 ejas (ayat!!!xmenahan)

Jom intai resepi..ckp banyak takmo!



Bahan-bahan:

  • 500gm tepung beras
  • 2 cawan air (sy guna cawan plastik ikea)
  • 10 sdb gula
  • 1 sdt esen ros
  • 2 cwn Minyak untuk mengoreng (jgn lebur dlm mangkuk adunan plak)


Cara2 membuat adunan.

  1. Campurkan kesemua bahan dan 1 cwn air (air yg 1 cwn lg untuk ejas tahap kelikatan..tambah sdikit2 jika perlu) dalam mangkuk adunan dan kacau/godak/stir sehingga gula hancur dan sebati...(eh dimana waktu yg kurang simple tu td..klu dah buat nti bru jumpa situasi tu :p)
  2. Adunan seharusnye menjadi likat dan jika diangkat /dicedok menjadi bertali2..(betali2 tu camana..hehehe cedok tak putus ler )..
  3. Panaskan minyak api perlahan (sederhana panas)
  4. Sendukkan adunan bater karas tu ke dalam acuan berlubang spt nk buat roti jala..kiraikan dlm minyak panas pun seperti nk buat roti jala...( acuan dia mana nak carikkk???..sy pun x ada acuan yg betul ...ni kena beguru bertemu lutut baru bleh dapat :p)...jgn tungu smpi jd kuning, segera lipat menjadi bentuk dikehendaki...4segi/separa bulat/kipas dlm kuali tu...klu angkat dahulu kuih ni cpt keras.


Selamat membuat karas...

Kalau rasa susah sgt dan x sabau nk makan..meh2 contact sy...fresh dari ladang...order 2 hari awal..tiada stock mengelak tengik...RM9/pack..COD area terdekat shja..tiada pengeposan yer...meh pakat2 dtg collect...



Selamat Mejamu Mata dahulu

Daa..

3 comments:

Selamat Hari Ibu

Selamat hari ibu buat semua ibu2 walau dimana saja berada. Nikmati indahnya hari2 sebagai ibu. Hari ibu, semua orang boleh bergembira. Wala...