Thursday, 17 April 2014

Roti Jala & Dalca Daging Burger

Bismillah...

Menu ni menu segera nk cepat kebetulan air takde kena catu der.... dalca tu dah siap dari malam... pagi tinggal wat roti jala / lempeng kirai


Bahan-bahan roti jala..
Sukatan ni main agak2 n campak2 jer
  • 2cwn Tepung gandum
  • Sdkt Garam
  • Sdkt Kunyit
  • 1bj Telor
  • Air


Cara-cara:
  1. Klu rajin blender semua..pastu tapis..elak beketul2 tesekat kt lubang acuan..adunan tak pekat x cair ...agak2 laju kuar dari lubang ok lah tu. 
  2. Panaskan kuali leper api perlahan. Kuali biasa pun boleh yg penting x lekat..kiraikan adunan ..(skang ni x susah bleh je masukan dlm botol sos 3 nozel tu..hasil dia cantik plak guna botol tu) 
  3. Dah masak lipat / gulung. Tu jer.


Bahan-bahan Dalca:
  • 1 cwn kacang dal (rendam dulu bg lembut)
  • 3 btg kacang panjang 
  • 1/2 bj 3carrot 
  • 2 keping daging buger potong2
  • 1bj tomato
  • Bwng merah
  • Bwng putih
  • Halia
  • Bunga lawang
  • Pelaga
  • Kayu manis
  • Serbuk rempah kari


Cara-cara:
  1. Panaskan periuk buh minyak tumiskan bahan rencah. 
  2. Dah naik bau n garing masukan kacang dal n air secukupnye dan rebus hingga empuk. 
  3. Kemudian masukan sayur2 lainnye masak hingga sayur lembut. 
  4. Perasakan garam gula aji. Siap.



No comments:

Post a Comment

Kek Minyak Mudah dengan Noxxa

Tengok 'hantaran' kek minyak by mamamia2 kat pesbuk nampak sedap sangat. Teruja nak cuba juga. Maka dengan gigih semalam buat juga ...