Monday, 3 November 2014

Bubur Asyura Utara Selatan

Senyap tak senyap dah 10 Muharam 1436H...mesti ramai yang berpuasa pada hari ini...Isnin... 10 Muharam...rahmat bertebaran....mahgrib nanti dapat berbuka bubur asyura..alangkah nikmatnye!.

10 Muharam..hari asyura...bubur asyura....bubur lambuk...buboq...hamvoih...telan ayaq lioq naaa.

Cerita pasal bubur asyura ni...teringat saya pada satu kisah sewaktu zaman belajar di penang dulu...kisahnye pun berlaku sekitar tarikh awal muharam lebih kurang tarikh2 nilah..kisah bubur lambuk bubur asyura utara selatan...

image


Zaman study dulu2 member2 serumah datang dari segenap penjuru. Utara selatan timur barat semua ada.

Nak jadi cerita member dari utara nak balik kampung sempena hari asyura dan kebetulan jatuh pada hari cuti. Parents dia nak buat bubur asyura...saya yang peminat bubur asyura ni memang teruja sangat2lah  ..yang amat terujanye..nak nak pulak member tu janji nak bawak balik ke rumah sewa banyak2 ...bagi puas hangpa makan..biaq ilang rindu kampung halaman katanye....ooo baik sungguh hatimu sahabatku....hatiku berlagu riang...terus doakan kawan tu selamat bergi dan balik..dan berhati2 dijalan raya pesan siap2.

Dua hari menanti...petang ahad tu ya ampun seronok gila nampak member belok masuk umah dengan selamat...tak sabar2 dok serbu. Member bagi keluar semangkuk besar naala punya bubur asyura...Dengan pantas sedia mangkuk & sudu...sekalituuuuuuu member dok sound...awat bawak mangkuk sudu segala..pi la amik pisau macamna nak potong..hang nak kerok pakai sudu ka...aikkkk....musykil sudah...



image

Demi ternampak rupa paras bubur asyura itu..maka terputuslah selera...oooo jauhnye beza dari gambaran hamba sahaya ini...tidak tidak tidak....merundum terus nafsu...subhannallah....indahnye perbezaan.

image

Selama hidup ini yang asal dari Johor Darul Takzim...pada ketika itu cumalah kenal bubur asyura yang seperti gambar sumber tok google kat bawah ni....rupa rupanye..jauh lagi perjalanan luas lagi pemandangan..

image

Selama hidup sebelum merantau sementara ke utara menuntut ilmu...cuma bubur lambuk a.k.a asyura yang sepertinye saja yang saya tahu...rupa rupanye ada versi lain...kalau belah2 selatan bubur asyura seperti bubur lambuk kampung baru...alkisahnya bubur asyura utara versi manis ala2 kuih talam..ooooooo.

Dan pada trajedi petang nan indah disulami rasa keciwa...bubur lambuk versi utara tu saya pun terus dah tak ingat apa nasibnye..dimakankah atau disedekahkan pada kawan2 lain...kerana time tu saya memang tak terasa nak makannye langsung....

14 tahun kemudian...
"Assalamualaikum..kak nisa oo kak nisa....akak nak tak bubur asyura..sat ada bawak ni mak buat kat kampung...sat teringin nak makan..sat mintak mak buatkan...akak ambil lah sikit buat rasa2..."...maka di satu petang nan indah di satu hari dan tahun yang lain saya merasa pula bubur asyura manis versi pantai timur...sedapnye la pulak......Allahuakhbar..subhannallah..

Petang ni 10 Muharam 1436H saya pun whatsapp Sat..mintak2 mak dia ada buat bubur asyura lagi!

image

Semua gambar2 dalam entri ini adalah bersumberkan google -admin
Ada yang berasal dari sini buku asyura dan sehidangan kenangan..:D

1 comment:

  1. bubur yang hanya pada nama tapi tidak pada ciri2nya...
    saya pun suka yang berkuah tu jer, jenis macam kuih tu tak lalu nak usik pun..
    #muahciked

    ReplyDelete

Selamat Hari Ibu

Selamat hari ibu buat semua ibu2 walau dimana saja berada. Nikmati indahnya hari2 sebagai ibu. Hari ibu, semua orang boleh bergembira. Wala...