Tuesday, 8 April 2014

Bingka Labu

Bismilah...

Bingka labu ni kali pertama try buat. Hidangan minum petang ayah syifa balik keja. Biasa buat bingka pandan jek. Disebabkan ada belen labu wat masak lemak 2 hr lepas dan pulak tu dah siap rebus kengkonon nk buat pengat tp pandan plak yilek terbantut (pengat tanpa aroma pandan...oh tidak).   Gugel resepi kt tenet..bnyak versi rupanye...last2 bantai aja wat cam biasa...Not bad sedap la jugak.  


Bahan-bahan:
  • 1cwn gula
  • 2cwn tpg gandum
  • 2 stgh cwn santan
  • 2biji telor
  • Setutup esen vanila (sukat gn tutup dia jek..:p)
  • Labu satu mangkuk siap rebus
  • Garam sket
  • Bijan

Cara-cara:
  1. Lebur suma bahan dlm blender kecuali labu n bijan. Kisar sebati last bru masukan labu..kisar manja skali lg (kisar slow ler tu 2 3 kali sret sreet jek)...
  2. Panaskan oven api atas bawah 180°/170° mcm tu la. 
  3. Griskan acuan bulat lubang tengah tu dgn majerin.. 
  4. Panaskan dlm oven kejap dah cair majerin kuarkan.
  5. Tuang suma adunan dlm blender td..tabur bijan atas dia...pahtu bakar 1jam...nak lebih kerak tambah lg 20min.... 
  6. Siap..tunggu sejuk baru potong..pastu makan..mabeles  :p



No comments:

Post a Comment

Kek Minyak Mudah dengan Noxxa

Tengok 'hantaran' kek minyak by mamamia2 kat pesbuk nampak sedap sangat. Teruja nak cuba juga. Maka dengan gigih semalam buat juga ...